Simone Gielen-Wijffels vertelt over haar ervaringen in Bernhoven

Simone Gielen-Wijffels vertelt over haar ervaringen in Bernhoven

Op woensdag 13 mei 2026 was Simone Gielen-Wijffels te gast bij de Kiwanis in Oss. Sommigen kennen haar nog als dr. Gielen, de intensivist in het ziekenhuis van Bernhoven, maar al geruime tijd heeft ze die rol verwisselt voor een management rol. Inmiddels is ze lid van de Raad van Bestuur van het ziekenhuis, dat woelige tijden heeft gekend voor degenen die de pers gevolgd hebben. 

Want Bernhoven doet de dingen een beetje anders dan andere ziekenhuizen. Ze hebben vanaf 2014 heel bewust gekozen voor het bieden van passende zorg. Dat wil zeggen geen onnodige ingrepen of opnames. Dat laatste wil natuurlijk niemand, maar vraagt toch om een transformatie. Want het systeem, en dat met name het bekostigingssysteem, stuurt soms op volume en stimuleert daarmee juist het verrichten van allerlei behandelingen. Kiezen voor passende zorg, kiezen voor minder doen leidt dan ook tot financiele problemen omdat de omzet dan te laag dreigt te worden om de kosten te kunnen dekken. 

Gelukkig wisten ze goede afspraken te maken met de belangrijkste zorgverzekeraars en zijn die - ondanks alle systeemproblemen - toch hun steun blijven geven.

Simone is duidelijk een zeer betrokken bestuurder die van de hoed en de rand weet en goed kan uitleggen waarom bepaalde dingen zijn gelopen en welke keuzes hieraan vooraf zijn gegaan. Ze heeft ons een interessant kijkje in de keuken gegeven in gezondheidszorg, ziekenhuisbestuur en bekostiging en de uitdagingen die je tegenkomt als je initiatieven neemt die niet in het systeem passen. 

Na afloop heeft Simone, zoals alle gastsprekers, op onze uitnodiging gezellig meegegeten in restaurant Finch. Hartelijk bedankt Simone en veel succes met je vervolgstappen! 

Deel deze post